torsdag 30. august 2012

Prosjekt: bli kvitt det tørre sommerhåret

Nå har jeg startet på en ny runde "rehab" for håret. Har et par slike økter i året, spesielt etter sommerens herjinger med sol og saltvann, og etter en vinter med kulde og knusktørr inneluft.
Men nå er jeg altså godt inni en runde med "redd sommerhåret".

Nå er det jo selvsagt veldig individuelt hva hvert hår trenger, og her viser jeg dere hva min rutine består av.
Kom gjerne innom oss på Huldra for personlige anbefalinger til akkurat ditt hår.


I tillegg til disse fire produktene, har jeg et lite sett med regler.

  1. jeg får ikke vaske håret mer enn to ganger i uken. Da får oljene som hodebunne din lager tid til å gjøre jobben sin, som er å smøre og pleie håret og hodebunnen. I tillegg sparer du håret fra uttørring og slitasje fra varmt vann, vask og tørk ved å skippe et par hårvasker i uken. Som kompensasjon har jeg nå gått over på en volum sjampo som gjør at håret mitt føler luftigere lengre. Prøver for første gang ut Angel wash fra Kevin Murphy. Den er for fint og behandlet hår, inneholder en mix av kraftige antioksidanter som styrker håret og bevarer fargen.
  2. bruk kur en av de to vaskene i uken. Til dette prosjektet bruker jeg rehab-kuren til bamboo. I tillegg til å gi masse fugt er den også gjennoppbyggende.
  3. føne-, krølle og varmeforbud. Det vil si at jeg i denne perioden skal jeg la håret få lov til å luft-tørke hver gang. Etter vask tar jeg i et par dråper olje i tupper og lengder, og bare lar det tørke naturlig.Oljen hjelper til å samle det så det ikke blir brusete, gjør det blankt og gir masse fukt. Jeg har en haug med oljer hjemme til forkjellige bruksområder, men denne oljen fra davines er veldig god og kan brukes fra topp til tå.
  4. om natten sover jeg med fletter, da får jeg fint og bølgete hår neste dag, i tillegg til at jeg beskytter håret mot å floke seg mot hodeputen.
Dette regimet holder jeg gående i ca en måned. Og da merker jeg STOR forskjell på hårkvaliteten. Sjampoen og balsamen, Angel wash og Hydrate me rinse, kommer jeg nok til å fortsette med, til de er tom. Og kuringen kan jeg vedlikeholde ca en gang i måneden.
Ellers er jo disse hårtipsene noe man kan ta med seg inn i hverdagsrutinen også. Fletter om natten istedenfor krølltang om morgenen, olje i nyvasket hår, og hoppe over en hårvask i uken. På den måten vil håret holde seg fint året gjennom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar