torsdag 20. oktober 2011

forbruk vs. retail

Jeg blir litt sjokkert når jeg hører og leser om shoppingvanene til folk! Shoppingbudsjett på flere tusen kroner i måneden, overfylte skap, og fylte bossekker med klær, med prislappen fremdeles på! 
Det er gøy med mote, og det er kjempegøy med shopping, men come an, tenk litt forbruk og miljø også. Med et par små endringer kan du være med å snu dette enorme forbruket våres og spare miljøet for masse unødvendig søppel.

Stopp opp og tenk deg om når du er på shopping, trenger du virkelig dette? Spør du deg selv dette spørsmålet før du løper til kassa, kan du spare deg selv mye penger og unødvendige impulskjøp.

Arranger "byttekvelder" med venner eller kollegaer. Da blir du kvitt noe av det du selv aldri bruker (kanskje det du lugget med deg i farten fra ett eller annet stativ, som da du kan hjem å fikk tenkt deg om, ikke var deg i det hele tatt...)

Gå på loppemarkeder og bruktbutikker, der kan du shoppe med god samvittighet. Og du kan gjøre skikkelig gode kupp! Det er så gøy å finne en fin kjole som ingen andre har maken til!

Har du klær som ikke sitter helt som de skal, eller har fått en liten rift, så sy dem om selv. Det er som oftest ikke så mye som skal til for at du skal kunne bruke plagget igjen. Sysett fra Ikea koster 99kr og inneholder alt du trenger og litt til.


Her sitter jeg å koser meg en kveld med levende lys, te og Leon Redbone i bakgrunnen, mens jeg klipper av skulderputer på en silkebluse jeg kjøpte på Fretex. Og syr inn en bukse i livet. (johooo, treningen begynner å gi resultater!)


Skrinet med det rare i... Sysett fra Ikea.

Mine favoritt nettshopping butikker er bla. e-bayFinnEplaWardrobe. Husk at her kan du også selge de klærene du ikke lengre vil ha.
Sjekk også ut facebook siden kjøpe, selge, bytte i bergen. (det finnes sikkert lignende sider for andre byer)

God shopping ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar