tirsdag 21. juni 2011

Rester

I følge http://www.grønnhverdag.no/ kaster vi 300.000 tonn mat i året!
Snakk om masse unødvedig søppel. Tiltak vi kan gjøre for å redusere dette er bla å bli flinkere til å lage restemat.
Legger ved en link her fra matprat om tips til hva du kan lage av matrestene dine:
http://www.matprat.no/sitefiles/4/vedlegg/80754_godmat_brosj_21x21_lowres_web.pdf

Dagens restemiddag her i huset er fiskesuppe.
Har tatt opp en ørret fra frysen som min mann kom hjem med etter en fisketur, som jeg ikke har fått somlet meg til å lage noe av, og så har jeg en del grønnsaker i kjøleskapet som må spises etterhvert.

Oppskriften har jeg funnet i de gamle kokebøkene, men må improvisere litt underveis i forhold til ting jeg har/ikke har.

ca 1 kg fisk (gjerne flere sorter)
1 liter vann, 1 ts salt
4 løk (jeg har bare 1...) 1-2 fedd hvitløk
4 tomater (jeg har bare en boks grovhakkede, håper det duger...)
2 grønne paprika (jeg har en halv grønn og en rød...)
1 gulrot (det har jeg mangen av, så da tar jeg noen ekstra her for å kompensere med alt jeg ikke har...)
1 purre (har en pose ferdighakket i frysen fra en annen anledning jeg ikke fikk brukt hele)
1/2 sellerirot (har ikke...)
1 dl olje
200g blåskjell (kan sløyfes)
litt safran eller gurkemeie (hm... hiver oppi en buljongterning og ser hvordan det går...)
salt og pepper

1. Skjær av finner, hale og skinn og legg i en kasserolle. Hell på 1 liter vann og 1 ts salt og kok kraften i ca 20 min, og sil av.

2. Rens og fakk opp grønnsakene,  og skjær fiskekjøttet i mindre biter.

3. Varm oljen i en kasserolle og legg i fiskestykkene og alle grønnsakene, la alt surre et par minutter, tilsett silt fiskekraft, evt vann og fiskebuljong slik at gryten er helt dekket. Legg på lokk og la suppen koke over middels sterk varme i ca 10 min.

4. Tilsett blåskjell, rør ut safran eller gurkemeie i litt av den kokende kraften og ha det i suppen. Smak til med salt og pepper.

5. Server med grovt brød til.

En super basic oppskrift for å få brukt opp rester i kjøleskapet, "man tager det man haver..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar