tirsdag 14. juni 2011

"Et pent dekket bord er halve føden"

Et par tips jeg har lært (og tatt i bruk!) så langt i de gamle vertinne-bøker:

  • bruk en kulørt duk, det frisker opp bordet i en grå hverdag.
  • dekk alltid bordet med friske blomster (evt sett noen lubne furukvister på bordet om vinteren)
  • spar ikke på sølvtøyet! Har De vakre ting i sølv så bruk dem hver eneste dag. Sølvet visner ikke som høstens halm, og De har jo svært liten glede av sølvtøyet Deres hvis det bare står på stas.
  • har De et vakkert bord ser det festlig ut med små kulørte brikker istedenfor duk.
  • skal det være fest er levende lys det aller-aller viktigste.
Så i dag inviterte vi svigers på et impulsivt middagsbesøk.
Vi pakket ut alt det beste bestikket av eskene sine (der de har lagt å støvet ned siden en eller annen jul da vi fikk dem...). Og porselen seviset jeg har arvet av mors gamle tante ble i dag tatt i bruk, på en helt vanlig tirsdag!
Vi spiste middag i spisestuen, med kulørte bordbrikker, og levende lys. Og selv om middagen bare besto av mosaka og salat var det den koseligste hverdagsmiddagen vi har hatt på lenge!

Og verken bestikk eller servise skal nå lukkes bak stengte vitrineskapdører igjen, men få en fin plass på kjøkkenet.

Nå skal jeg lage meg en kanne med te, fra en nydelig tekannene som ikke har vært i bruk siden min gamle mormor hadde nabofruer på te-selskap.

ps. har du ikke et pent servise, bør du ta turen innom nærmeste fretex. De har et fantastisk utvalg (om dog ikke alltid komplett...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar