søndag 1. juli 2012

French twist



Franch twist, eller på godt norsk, svinekam. Jeg har vist frisyren her i bloggen to ganger, først på Trine Lise da hun giftet seg, og nå nylig på meg selv fra Marit sitt bryllup. Det er en utrolig fin og elegant oppsetting, men kan den kan også røffes opp til en hverdagsfrisyre.
Jeg tenkte jeg skulle vise dere steg for steg hvordan dere kan klare dette selv.

Utstyret man trenger er en naturbørste, en hårspray, fliseklemmer og lus. (nok en herlig norsk ord... la oss fra nå av kalle det hårnåler i stedenfor...)

Naturbørste 170kr, Session spray fra Kevin Murphy 319kr.

Hårnål (lus)

Fliseklemme

Start med å gre alt håret over til en side.
Fest med fliseklemmer fra nakken og oppover mot kronen. La fliseklemmene krysse hverandre. Da sitter de bedre, uten å skli.
Spray så godt. Om du har masse småhår som prøver å komme seg unna, kan du godt gre forsiktig over med naturbørsten mens sprayen enda er våt.





Nå skal det sitte godt og fast.
Så drar du alt håret tilbake over fliseklemmene og snurrer det i en pølse fra nakken og oppover. Når du er ferdig å snurre stikker tuppene rett opp av pølsen øverst på hodet. Det fikser vi etterpå.



Nå er det bare å finne frem lusene. Nei jeg mener hårnålene...
Få med litt av håret fra pølsen og litt av det som ligger glatt, og stikk nålene inn under pølsen igjen.
Den setningen høres veldig inviklet ut hørte jeg nå... Hm... skal vi se om jeg kan forklare den litt bedre.
Hold nålen med åpningen pekende samme vei som du rullet pølsen. Ta så med deg litt av håret i pølsen og vri nålen slik at du stikker den innunder pølsen igjen, altså motsatt vei.
Var det litt bedre forklart?
Dette fortsetter du med langs pølsen hele veien opp.



Nå skal pølsen sitte godt. Spray litt til for sikkehetskyld.
Da er det bare de tustene som stikker opp igjen. Snurr dem videre i samme retning som du snurret pølsen, og stapp tuppene nedi hulrommet på toppen. Da får du gjemt tuppene og samtidig fylt igjen hullet på toppen.
Fest med flere nåler.
Og spray.

Tror aldri jeg har sagt pølse så mangen ganger på så få setninger før...




Akkurat passe rotete og fin.
Man kan selvsagt lage denne "penere" ved å gre den glatt på begge sider, få med alle småhår og lage pølsen beinere. Eller du kan lage den røffere ved å overse alle tufser som faller ned, eller gi deg selv en liten hodebunnsmassasje når du er ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar