fredag 24. juni 2011

Hva gjør deg lykkelig?

Jeg var på et kurs med en (veldig flink!) coach for en stund tilbake. (Berit Wattne Andsem, skriver bla for bladet Stella, anbefaler å lese innelggene hennes der, alltid masse bra til ettertanke.)

Der fikk vi altså spørsmålet "hva gjør deg lykkelig"? Vi vil jo gjerne alle være lykkelige, og da må vi jo gjøre mer av det som gjør oss lykkelige. Høres ut som et enkelt og greit spørsmål, men å spesifisere det ned til konkrete ting ble ikke så enkelt likevel...
Førs og fremst er det jo generelle ting som familie og gode venner, jobb/skole man trives i osv.

Men disse små konkrete tingene man kan gjøre selv er helt fantastisk å være bevisst på!
Skriv ned en liten stikkordsliste du  kan ha på mobilen eller på en lapp i vesken, hvor du stadig kan fylle på med ting etterhvert som du kommer på flere. Og så kan du dra den frem i tide og utide når man føler for å gi seg selv en liten "opptur".

Jeg kaller min liste "Hverdagsluksus".
Og jeg har lovet meg selv at, tross i hektiske hverdager, skal jeg prøve å gjøre en ting fra listen min hver dag.

Dagens "hverdagsluksus" er at jeg nå skal på tur i skogen, alene, i fullt regntøy, UTEN mobil eller klokke, det er ikke for trening, jeg har ingen tidsfrist eller spesielt gjøremål på tapetet, så nå skal jeg bare ut å nyte naturen. Deilig, DET gjør meg lykkelig!
Her er noen bilder fra turer tidligere i sommer:

fjellveien

den trondheimskepostvei på rolland

i skogen, der vi bor

Skriv gjerne forslag til hverdagsluksus i kommentarfeltet så vi kan få litt ideer av hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar