mandag 13. juni 2011

Den riktige veien til superblankt hår.

En vanlig "feil" jeg ser at mangen gjør i jakten på blankt hår er å pøse på med oljer og annen styling, som gjerne er full av silikoner og annet "griseri" som ikke gjør annet enn at det blir liggende utenpå hårstrået og stenge for all oksigentilførsel, og på sikt gjør håret enda mer matt og livløst.

Det viktigste steget til blankt hår er nettopp det motsatte! En skikkelig dyprens av hår og hodebunn vil gi håret den naturlig blankheten tilbake, hårveksten vil skyte fart umiddelbart, og håret føles luftig og volumiøst.
 Det er utrolig hvor mye som hoper seg opp i håret (og på huden) vår i løpet av en dag (og ikke for å snakke om i løpet av en uke!), stylingrester, asfaltstøv, skitt, forurensing, frie radikaler osv osv. Alt dette tynger ned håret, stopper oksygentilførsel og gjør håret skittent og livløst. 

Sett av litt ekstra tid i dusjen en gang i uken til en skikkelig dyprengjøring og du vil merke stor forskjell! 

Start med å vaske håret og hodebunnen med en økologisk dyprens shampo. (Bruker du en "vanlig" shampo full av kunstige fyllstoffer er du like langt...)
Feks Refresh fra Simply Organic (250kr) eller Maxi wash fra Kevin Murphy (279kr)
(ps: en dyprens shampo skal ikke brukes hver dag, da kan du risikere å tørke ut både håret og hodebunnen)

 
Deretter skyller du håret med Herbal Cider fra John Master (250kr)
Det er et økologisk hårvann som fungerer som en peeling på håret, den inneholder bla:
  •  eplesider eddik som renser hårstrået og hodebunnen for stylingrester, talg, forurensning ol.
  •  sitrus olje som gjenoppretter balansen i hodebunnen og er antibakteriell.
  •  brennenestle som gjør håret blankt og fyldig.
  •  og rosemarin som stimulerer hårveksten og gir volum.
Den blandes i et glass eller en flaske (1del cider og 3 del vann), la den sitte 2-3 minutter og skyll ut.

Da er hår og hodebunn helt renset og veldig mottakelig for fukt, så en god fuktighetskur eller en rik balsam får nå max effekt. Spør frisøren om en kur eller balsam tilpasset ditt hår.

Nå vil du ikke lengre trenge oljer eller annen styling for å "fuske" deg til en skinnende manke. 
Lykke til ;-)

4 kommentarer:

  1. Dette tipset er helt fantstisk. Etter bare en gang merket jeg forskjell, andre gang jeg hadde en rens ble håret mitt enda mer luftig og blankt. Og jeg kunne gå fire dager uten å vaske det, likevel så det fresht ut! Tenk hvor mye tid, produkter (og vann!) man sparer på å vaske håret sjeldnere:-)
    Marit.

    SvarSlett
  2. Hei :) Kjempefin blogg som jeg tilfeldigvis kom over :) Synes det er interessant å lese om økologiske produkter og jeg vurderer nå å "konvertere" til dette både i forhold til hår og kropp. Elsker kremfresh sine produkter- de er deilige :) Når det gjelder hår så har jeg fint/ tykt hår som lett blir flatt på toppen.. Tidligere hadde jeg aldri antydning til fett hår men nå må jeg vaske håret annenhver dag pga av at det blir fett på toppen. Har forøvrig tørr hodebunn.. Har du noen tips til produkter til meg? Både pleie og styling.. ;) Hadde tenkt å prøve alexsander sprekenhus sine produkter men lurer på om det er silikon i disse, vet du noe om det? Ha en fin dag :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei. Så bra du liker bloggen :-)
      Jeg er også glad i Kremfresh, men har ikke noen erfaringer med Alexander Sprekenhus...
      Noen av mine favoritter blant øko produkter til håret er John Masters Organics og Bamboo serien til Alterna, de kan jeg anbefale på det varmeste.
      I forhold til fett hår problematikken så kan det skyldes så mangt. Hud og hår har "faser" som alt annet og kan forandre seg med alderen. Stress, hormonforandringer og årstider er også vanlige årsaker til at man kan oppleve fet/tørr hodebunn.
      Om du går over til en mild økologisk sjampo vil du nok merke mindre irritasjon og tørrhet.
      Når det kommer til tungt fett hår på toppen beskriver du problemet til 98% av alle jenter! Jeg har funnet ut at om jeg legger inn litt lyse striper på toppen "tørker" du ut håret litt og det vil gå lengre tid mellom hver gang du føler det blir fett, og om du klipper det opp, evt lager litt kortere legder innimellom i det øverste håret vil det bli mye lettere å få puffet opp litt volum. Men det spørs jo helt hvordan hår du har i utgangspunktet...
      Håper noen av dette kunne gjøre deg litt klokere...
      Ha en fin dag du også.
      Hilsen Katrine.

      Slett
  3. Takk for svar :) Har bestilt meg shampoo og balsam fra bamboo, volumshampoo og shine balsam, samt maxi wash og saltvannskrem fra kevin murphy... Blir spennende å prøve. Har også bestilt meg den hårkuren fra davines som du har skrevet om. Vurderer å prøve den balsamen fra John master organics med avocado også :) Det er farlig å lese blogger.. ;) Skal kjøpe en hårolje senere, må bare komme inn litt penger i kassa først.. :)
    Her finner du produktene til alexander sprekenhus dersom du er interessert :)
    http://www.beautykick.no/advdisplay.aspx?merke=Alexander Sprekenhus

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar